آینده پژوهی و آماده باش پیوسته منتظران ظهور و تحولات خاورمیانه
آینده پژوهی و آماده باش پیوسته منتظران ظهور و تحولات خاورمیانه
تاريخ : 7 بهمن 1393برچسب:, | 17:45 | نويسنده : MOHSEN DARVISHI
آینده پژوهی دینی از ضرورت های جامعه منتظر است و می تواند ما را در ارائه تحلیل های درست از آینده و ساختن آینده مطلوب یاری رساند و مانع غافلگیری و ناکارآمدی و عقب ماندن ما از تحولات جهانی و منطقه ای شود.

  حجت الاسلام دکتر رحیم کارگر، مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت در یادداشتی به بررسی ارتباط مرگ پادشاه عربستان سعودی با حوادث قبل از ظهور پرداخته است.

مرگ پادشاه عربستان، خود به خود برای ما حائز اهمیت چندانی نیست و در حد یک خبر معمولی که گاهی  از نقاط مختلف دنیا شنیده می شود، برای ما عادی جلوه می نماید ! اما مساله زمانی اهمیت و توجه می یابد که در نشانه های ظهور امام زمان خبر از مرگ حاکم حجاز به نام عبد الله و ارتباط آن با تحولات بزرگ منتهی به ظهور امام زمان مطرح شده است !! کسانی که دلمشغولی شان گذشته و حال است، هر نوع نگاه و تحلیل مربوط به علایم ظهور و پیوند آنها با حوادث و رویدادهای منطقه ای و جهانی را بر نمی تابند و هر نوع تحلیل و استنباطی را محکوم به شکست و غیر قابل باور می دانند!!

از طرفی عده ای نیز بدون هیچ پشتوانه علمی و تخصصی، هر نوع تحول و رویدادی را به صرف پاره ای از مشابهت ها و همسانی ها با نشانه های ظهور امام زمان، به وقایع ظهور تطبیق می دهند و گاهی شور و هیجان های کاذب ایجاد می کنند !! حد علمی و وسط این نوع تحلیل ها چیست ؟؟ آیا کاملا به همه حوادث و رخ دادها باید بی توجه بود و امر مقدس ظهور را مربوط به آینده های بسیار دور دانست که ربطی به انسان ها و تلاش ها و زمینه سازی های آنان ندارد!؟ یا اینکه هر پدیده ای را بلافاصله به امر شریف ظهور نسبت داد و هر آن در پس این واقعه منتظر قیام و ظهور منجی موعود بود !!

 نگارنده که سالیان متمادی است هم در امر مهدویت مشغول پژوهش و تحقیق بوده و هم در زمینه آینده پژوهی؛ نه می تواند به رویدادها و تحولات بی اعتنا باشد و نه می تواند بدون امعان نظر دقیق در روایات فورا حکم به تحقق نشانه ای از علایم ظهور بدهد و نه اینکه به میراث گران بهای آینده شناسی روایات بی اعتنایی کند!! پس حد متعادل را در آن می داند که اولا همه ابعاد و زوایای روایات نشانه های ظهور را در نظر بگیرد و هم به مجموعه همه حوادث و رویدادها نظر داشته باشد تا بتواند به تحلیل واقع بینانه تری دست یازد!!  همچنین به فهم درست تری از خود نشانه ها دست پیدا کند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: